Argo Advies t2-2

Welkom op dearbodienst.nl

Rouwende medewerker, wat kunt u doen als werkgever?

Iedereen krijgt er vroeg of laat mee te maken en hoort bij het leven: verlies. Na verlies volgt de rouw. Ook op de werkvloer speelt dit een rol. Uw rol als werkgever is hierin wellicht belangrijker dan u denkt. Wat kunt u hierin betekenen? En wat kunt u beter wel of juist niet doen?

Vragen die u als werkgever kunt stellen

Ten eerste is het belangrijk dát u vragen stelt en de tijd neemt voor uw medewerker om te luisteren.

  • ‘Wat doe je op een dag en hoe kom je de dagen door?’ De vraag is open en geeft de medewerker ruimte om zijn/haar verhaal te kunnen doen. Iemand met rouw is niet de hele dag verdrietig en zal ook dagelijkse activiteiten uitvoeren.
  • ‘Wat gaat goed en wat gaat minder goed?’ Wederom is de vraag open en de medewerker kan deze vraag beantwoorden gericht op zijn/haar privésituatie, maar ook gerelateerd aan werk. Vanuit privé kunt u als werkgever eventueel de brug maken naar het werk en hierop verder gaan.
  • ‘Wat geeft je energie qua werk en wat is er nodig om werk en rouw te combineren?’ Rouwen komt na verlies en is inherent aan het leven. Verdriet blijft in meer of mindere mate aanwezig en gaat niet ‘over’. Er staat geen tijd voor rouw en daarom is het bespreken van rouw gecombineerd met werk zo belangrijk.

Opmerkingen die u beter niet kunt maken

  • Spreken uit eigen ervaring: iedereen ervaart verlies op zijn/haar eigen manier en daarin is geen goed of fout. Een medewerker heeft er niets aan dat het gesprek gaat over het verlies van een ander en het wekt eerder onbegrip dan een luisterend oor.
  • Advies geven of oplossingen: hoe goed bedoeld ook, probeer niet met oplossingen te komen. Vraag aan uw medewerker wat hij/zij nodig heeft om werk met rouw te combineren.
  • Tijd heelt alle wonden: Nee, dit is niet zo bij verlies. Het verlies en verdriet draag je altijd bij je en is in meer of mindere mate aanwezig en dat mag.

Wat kan werk bieden voor uw rouwende medewerker?

Naast verlies, hoort ook werk bij het leven. De Adviseurs Arbeid en Gezondheid van De Arbodienst horen regelmatig van leidinggevenden dat ze het lastig vinden om met een medewerker contact te hebben die net met verlies te maken heeft gehad. De medewerker heeft het op dit moment in zijn/haar leven, dus blijf in contact en laat de medewerker niet ‘met rust’. Het is vanuit de beste bedoelingen dat dit wordt gezegd, maar dat maakt de drempel om terug te keren alleen maar extra groot. Werk biedt structuur en ritme. Collega’s zijn een sociale steun en kunnen een luisterend oor bieden, en werk geeft afleiding en voldoening. Ondanks je verdriet, draag je bij aan de maatschappij.

Verzuim blijft een lastig onderwerp en is maatwerk. De Adviseur Arbeid en Gezondheid kan u goed advies geven hoe u hiermee het beste om kunt gaan, ook met een medewerker die te maken heeft met verdriet en rouw. Vraag ons bij uw gesprek met de medewerker om tot duurzame afspraken te komen.

Het Laatste Nieuws